What's Hot

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»import»Skiblades savner resten av sesongen etter ulykken. Kun to uker igjen i Mjøsa i 2022 – NRK Innlandet – Lokalnyheter, TV og radio
    import

    Skiblades savner resten av sesongen etter ulykken. Kun to uker igjen i Mjøsa i 2022 – NRK Innlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim1. August 2022No Comments4 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    – Jeg har jobbet med dette i 30 år, men vi har aldri opplevd noe lignende før.

    Det sier Björn Blichfeldt, styreleder i AS Oplandske Dampskibsselskap.

    Urolig sesong

    I midten av juni ble Skibladene tvunget i land etter at skovlhjulet ble ødelagt av tømmer i vannet.

    Dette kom etter en sesong som allerede var forsinket på grunn av vannmangel i Mjøsa.

    Etter flere uker med reparasjoner kunne skipet settes på vannet igjen. Inntil forrige uke stoppet det helt opp.

    Mandag morgen ble det klart at Myosas hvite svane blir ute resten av sesongen.

    -Det er veldig trist. Det er trist for passasjerene, lastebilselskapet og de ansatte, sier Blichfeld.

    I utgangspunktet forventet de en god sesong i sommer. Det sier Ewa Stø, markedssjef i AS Oplandske Dampskibsselskap.

    – To år etter pandemien skulle skipet hatt en flott sommer nå.

    Skiblades etter nyheten om at resten av sesongen var avlyst.

    SESONGEN ER OVER. I sommer hadde Skibladner ikke mer enn to uker igjen i Mjøsa.

    Foto: Erik Andre Bjerke / NRK

    Omfattende skader

    Skaden er så stor og vil ta så lang tid å reparere at kansellering var det eneste alternativet.

    – Ulykken som skjedde torsdag var forårsaket av vakuumpumpen, som ble fullstendig ødelagt. Den må skiftes ut. Det klarer vi ikke på tiden som nå er igjen av sesongen, sier markedssjefen.

    Reparasjonsarbeid Skiblader

    MÅ VÆRE NYPRODUKSERT. Ny støtte for vakuumpumpen må lages. Den andre sendes til Ringsaker Industriservice og brukes som mal.

    Foto: Hans Knudsen

    Det gjør at det er mange passasjerer som ikke får ruteturen på Mjøsa.

    Stø opplyser at de jobber med å kontakte alle som har bestilt reiser.

    – Alle de som har bestilt og betalt for billetten vil garantert få refundert prisen.

    Eva Styo, markedssjef.

    DET VAR RIKTIG Å AVBRYTE. Skibladners oppussing vil ta så lang tid at resten av sesongen må avlyses. Det sier markedssjef i AS Oplandske Dampskibsselskap Eva Stø om.

    Foto: Ola Almås Jullumstrø / NRK

    – Veldig dårlig

    Thomas Torgersen var blant dem som ville reise med Skibladene.

    Han hadde lest at problemene skulle være løst i juli, så han dro til Skibladner Havn.

    -Det er veldig trist. Vi elsker båtliv og ville ta en liten tur på Mjøsa.

    – Vi kan komme tilbake neste år, sier han.

    Thomas Torgersen hadde tenkt å reise med Skibladene mandag.

    KOMME TILBAKE. Thomas Torgersen planla en tur til Mjosa. Den turen drar han helst neste år.

    Foto: Stig Westre / NRK

    Økonomiske konsekvenser

    Blichfeld sier dette vil få alvorlige økonomiske konsekvenser.

    – Dette blir veldig vanskelig. Vi vet ikke nøyaktig hvor alvorlig det er fordi vi ikke har fått regningen for den første jobben ennå.

    Tapet av sirkulasjon er imidlertid betydelig.

    Ifølge markedssjefen var omsetningstapet i den første krasjen alene på rundt 4,5 millioner kroner. Den forsinkede sesongen kostet 1,5 millioner kroner.

    – Totalt har vi så langt mistet cirka seks millioner og over 10.000 passasjerer. Resten av sommeren vil naturligvis også gi oss et betydelig sirkulasjonstap, sier Styo.

    De har vanligvis over 20 000 passasjerer i sommersesongen.

    – I år er det vel rundt 1500 som reiste i løpet av de få dagene vi var på vannet.

    Kaptein Roon Bratten + mekanikere

    REPARASJONSARBEID. Overingeniør Arne Ulveseter, 1. ingeniør Hans Morten Rachlo og kaptein Rune Bratten forteller om hvordan de skal løsne et stempel som ikke beveger seg.

    Foto: Erik Andre Bjerke / NRK

    Noen tøffe år

    Før epidemien måtte skipet gjennomgå reparasjoner som kostet over 10 millioner kroner.

    Så kom to år med epidemien, hvor de måtte seile halvparten av passasjerkapasiteten.

    Årets sesong ble forsinket på grunn av vannmangel i Mjøsa. Så bidro ulykkene til det hele.

    – Vi hadde to store ulykker i sommer. Tidligere år har vi bare hatt noen dager fri, men nå er det nesten hele sommeren, sier Blichfeld.

    – Inn i denne sesongen hadde vi heldigvis veldig god økonomi.

    Han nevner at de lånte penger og fikk en halv million kroner av Skiblades venner for å reparere spadene.

    I tillegg mottar de 2,8 millioner kroner årlig fra Kulturdepartementet.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleKø på E18 gir Langangen tusenvis av biler gjennom bygda – NRK Vestfold og Telemark – Lokalnyheter, TV og radio
    Next Article Uten fisk forvitrer kystsamfunnene – Ytring
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.