– Jeg har jobbet med dette i 30 år, men vi har aldri opplevd noe lignende før.
Det sier Björn Blichfeldt, styreleder i AS Oplandske Dampskibsselskap.
Urolig sesong
I midten av juni ble Skibladene tvunget i land etter at skovlhjulet ble ødelagt av tømmer i vannet.
Dette kom etter en sesong som allerede var forsinket på grunn av vannmangel i Mjøsa.
Etter flere uker med reparasjoner kunne skipet settes på vannet igjen. Inntil forrige uke stoppet det helt opp.
Mandag morgen ble det klart at Myosas hvite svane blir ute resten av sesongen.
-Det er veldig trist. Det er trist for passasjerene, lastebilselskapet og de ansatte, sier Blichfeld.
I utgangspunktet forventet de en god sesong i sommer. Det sier Ewa Stø, markedssjef i AS Oplandske Dampskibsselskap.
– To år etter pandemien skulle skipet hatt en flott sommer nå.
SESONGEN ER OVER. I sommer hadde Skibladner ikke mer enn to uker igjen i Mjøsa.
Foto: Erik Andre Bjerke / NRK
Omfattende skader
Skaden er så stor og vil ta så lang tid å reparere at kansellering var det eneste alternativet.
– Ulykken som skjedde torsdag var forårsaket av vakuumpumpen, som ble fullstendig ødelagt. Den må skiftes ut. Det klarer vi ikke på tiden som nå er igjen av sesongen, sier markedssjefen.
MÅ VÆRE NYPRODUKSERT. Ny støtte for vakuumpumpen må lages. Den andre sendes til Ringsaker Industriservice og brukes som mal.
Foto: Hans Knudsen
Det gjør at det er mange passasjerer som ikke får ruteturen på Mjøsa.
Stø opplyser at de jobber med å kontakte alle som har bestilt reiser.
– Alle de som har bestilt og betalt for billetten vil garantert få refundert prisen.
DET VAR RIKTIG Å AVBRYTE. Skibladners oppussing vil ta så lang tid at resten av sesongen må avlyses. Det sier markedssjef i AS Oplandske Dampskibsselskap Eva Stø om.
Foto: Ola Almås Jullumstrø / NRK
– Veldig dårlig
Thomas Torgersen var blant dem som ville reise med Skibladene.
Han hadde lest at problemene skulle være løst i juli, så han dro til Skibladner Havn.
-Det er veldig trist. Vi elsker båtliv og ville ta en liten tur på Mjøsa.
– Vi kan komme tilbake neste år, sier han.
KOMME TILBAKE. Thomas Torgersen planla en tur til Mjosa. Den turen drar han helst neste år.
Foto: Stig Westre / NRK
Økonomiske konsekvenser
Blichfeld sier dette vil få alvorlige økonomiske konsekvenser.
– Dette blir veldig vanskelig. Vi vet ikke nøyaktig hvor alvorlig det er fordi vi ikke har fått regningen for den første jobben ennå.
Tapet av sirkulasjon er imidlertid betydelig.
Ifølge markedssjefen var omsetningstapet i den første krasjen alene på rundt 4,5 millioner kroner. Den forsinkede sesongen kostet 1,5 millioner kroner.
– Totalt har vi så langt mistet cirka seks millioner og over 10.000 passasjerer. Resten av sommeren vil naturligvis også gi oss et betydelig sirkulasjonstap, sier Styo.
De har vanligvis over 20 000 passasjerer i sommersesongen.
– I år er det vel rundt 1500 som reiste i løpet av de få dagene vi var på vannet.
REPARASJONSARBEID. Overingeniør Arne Ulveseter, 1. ingeniør Hans Morten Rachlo og kaptein Rune Bratten forteller om hvordan de skal løsne et stempel som ikke beveger seg.
Foto: Erik Andre Bjerke / NRK
Noen tøffe år
Før epidemien måtte skipet gjennomgå reparasjoner som kostet over 10 millioner kroner.
Så kom to år med epidemien, hvor de måtte seile halvparten av passasjerkapasiteten.
Årets sesong ble forsinket på grunn av vannmangel i Mjøsa. Så bidro ulykkene til det hele.
– Vi hadde to store ulykker i sommer. Tidligere år har vi bare hatt noen dager fri, men nå er det nesten hele sommeren, sier Blichfeld.
– Inn i denne sesongen hadde vi heldigvis veldig god økonomi.
Han nevner at de lånte penger og fikk en halv million kroner av Skiblades venner for å reparere spadene.
I tillegg mottar de 2,8 millioner kroner årlig fra Kulturdepartementet.