What's Hot

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»import»Ønsker utredning uten ferger E6 i Nordland – SV slakterforslag – NRK Nordland
    import

    Ønsker utredning uten ferger E6 i Nordland – SV slakterforslag – NRK Nordland

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim1. August 2022No Comments4 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    NRK skrev nylig om personalmangel ved Torghatten Nord.

    Dette har ført til at over 200 avganger er kansellert over tre deler av nordregionen.

    Dette fikk stor innvirkning på det eneste fergesambandet langs E6, mellom Bognes og Skarberget.

    Situasjonen har fått NHO til nok en gang å oppdatere debatten om fergefri E6.

    Norge er delt i to deler

    Fergeruten mellom Bognes og Skarberget knytter blant annet Bodø og Fauske til Narvik.

    – Dette er den eneste veien vi har som forbinder regionen.

    – Når vi har mangel på personell, som nå, dårlig vær eller tekniske problemer, deler Norge seg i to. Det er noe vi ikke tar andre steder i landet.

    Det sier Daniel Bjarman-Simonsen, direktør i NHO Nordland.

    Daniel Bjarman-Simonsen

    Daniel Bjarman-Simonsen mener at det igjen er på tide å vurdere mulighetene til den fergeløse E6.

    Foto: Allan Klo / NRK

    I 2012, A konseptvalgforskning (KVU) hvor er mulighetene? Slå på E6 ble undersøkt.

    Granskingen er utført av Vegvesenet Etter ordre fra Samferdselsdepartementet.

    Resultatet av konseptvalgutredningen i 2012.

    Utvid faktaboksen

    Byggingen av en undersjøisk tunnel fra Bogenes til Skarberget vil koste 7,8 milliarder kroner.

    Tre ruter for brua, som koster 11,7 milliarder kroner, er også utforsket.

    På den annen side rangerte det svenske vegverket løsningen med 24-timers fergedrift (36 avganger per dag) som den beste løsningen.

    Den skisserte en investering på 4,4 milliarder kroner med dagens fergeforbindelse Bognes-Skarberget og 4,7 milliarder kroner med redusert forbindelse.

    Siden undersøkelsen i 2012 har Statens vegvesen investert 300 millioner kroner for å gjøre alle de fire fergekaiene (Bognes, Skarberget, Drag, Køpsvik) klare til å ta imot og drive elektriske ferger.

    Alternativet er Sverige

    – Alternativet når det ikke er fergetilbud er å kjøre over et annet land altså Sverige. Vi kan ta et eksempel fra brua som gikk opp i røyk i Troms. Da ble det bråk, og det med god grunn, sier direktøren.

    – Hvor realistisk er et slikt prosjekt?

    – Det skal undersøkelsen vise. Dette ble diskutert og det ble vurdert ulike løsninger på hvordan man kan bygge bruer over fjorden.

    – Det er klart at en konsistent vei over hele landet er viktig, mener Bjarman-Simonsen.

    Her er fergeforbindelsen som NHO sier deler Norge.

    I følge direktøren har ideen om Fergefri E6 eksistert lenge. Dermed gir den store interessen all grunn til å undersøke mulighetene grundig.

    – H:Hvis du kan bruke noen hundre milliarder på en E39, tror jeg vi skal kunne krysse én fjord i Nord-Norge.

    En urealistisk etterforskning

    – Som ansvarlig politiker bør man også se på prislappenmener Mona Fageras (SV), som sitter i Stortingets samferdselskomité.

    Mona Fageras (SV) Distriktsnæringsråd i Nordland

    – Bygges det der, vet du at det blir veldig dyrt, sier Mona Fageros (SV).

    Foto: Markus Tonhaugen / NRK

    – Jeg liker ikke å si at undersøkelsene er urealistiske, men dette ble etterforsket før og lagt til side.

    Fageras synes det geografiske området er for ulendt.

    – Hvis det må bygges der, vet du at det blir veldig dyrt.

    Anslåtte utgifter i 2012, om lag 8 milliarder vil ifølge statsviteren trolig dobles eller tredobles.

    Naturlig inngrep

    Fagerås er også kritisk til de mange fergearrangementene denne sommeren.

    – Dette er en helt uholdbar situasjon for lokalbefolkning, næringsliv og turister som kommer til regionen for å se Nord-Norge på sitt beste, sier han.

    Fageras mener imidlertid at naturens inngrep vil være enorme og lite gunstige. Derfor er det viktigere å ta vare på og utvikle de allerede eksisterende veiene.

    – Det viktige er at fergene som skal gå skal gå.

    Han mener problemet med usikre avganger av ferger bør løses med klare forventninger og krav til selskapet, at de skal oppfylle de forpliktelsene de påtok seg etter å ha mottatt anbudene.

    E6 forbindelse Skarberget-Bognes.  Her ved Vardehorn Ferge

    Bemanningsproblemer har ført til en rekke oppsigelser ved Torghatten Nord. – Situasjonen er spesielt alvorlig, sier Mona Fageros (SV).

    Foto: Lars-Björn Martinsen / NRK

    – Situasjonen er spesielt alvorlig, fordi det handler om beredskap. Vi må ha transport som er til å stole på, også i Nord-Norge

    – Du skal med andre ord ikke være tilhenger av fergen E6?

    – Det blir i så fall på sikt, sier stortingsrepresentanten.

    – Det virker som hele sommeren har kommet på julaften hos kjerringa til Torgaten Nord. Det er veldig rart, de hadde mye planlegging.

    Ser naturligvis på E6

    Det er Samferdselsdepartementet som bør sette i gang en konseptvalgutredning for Statens vegvesen dersom estimert kostnad for investeringen overstiger 1 milliard kroner, bekrefter Mette Gundersen, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

    Pressebilde av Mette Gundersen, statssekretær for Arbeiderpartiet

    – Det bør være naturlig å se spesielt på E6, sier Mette Gundersen, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

    Foto: Samferdselsdepartementet

    Han bemerker at TDen største transportutredningen av ideen pågår for tiden med KVU Nord-Norge, og at ddette omfatter hele transportsystemet i nord.

    – På veien vil det være naturlig å vurdere spesielt E6, det eneste sammenhengende vegsambandet i Nord-Norge, og at nasjonale riksvegevalueringstiltak er en del av konseptet.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleDødstall stiger i Kentucky – NRK Urix – Utenlandske nyheter og dokumentarer
    Next Article Bilberøringsskjermer forårsaker 100.000 ulykker – NRK Vestland
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.