Bare i sommer omkom 27 personer på norske veier. De er ti ganger flere enn i juni-juli i fjor.
Sist helg skjedde to fatale påkjørsler, en av dem i Larvik.
Ikke bekymre deg
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland uttrykker nå bekymring den siste sommermåneden.
– Jeg er redd for augustulykkene, som det har vært mange av tidligere. I fjor tapte vi 13 bare denne måneden, sa han i en pressemelding mandag.
Politiet deler Hovlands bekymring.
– Nå har vi hatt en positiv nedgang i flere år. Plutselig går tallene opp igjen. Vi synes det er veldig, veldig trist, sier Henning Odegaard Johansen, trafikkkoordinator ved Sørøst politidistrikt.
Trafikkkoordinatoren i Politiets avdeling Sørøst ber sjåførene ta mer ansvar når de kjører.
Foto: Robert Hansen / NRK
Ifølge politiet er følgende årsaker til dødsulykken:
- Feil bruk av bilbelte
- Forsømmelse
- Uoppmerksomhet (bruk av mobil og skjerm)
- Sykdom
- Forgiftning
- For høy hastighet
Mye er gjort for å forhindre ulykker. Veier er bedre, biler er bedre.
Nå er det sjåførenes tur til å ta mer ansvar, sier Johansen.
– Førere av kjøretøy er villige til å ta overdreven risiko. Dette bidrar til flere ulykker. Nå må de være med og hjelpe oss, og ta ansvar for å gjøre det bedre.
En motorsykkel og en personbil kolliderte vest for Mandal. Motorsykkelførerens død ble bekreftet på stedet.
Foto av Ronnie Blix
Mer trafikk
Det er lenge siden UP-lederen har sett en så dyster statistikk.
– Statistikken er dessverre veldig negativ i år. Generelt hadde vi i år 72 trafikkrelaterte dødsfall, mot 80 i fjor. Det er en kraftig økning, sier AI-politimester Knut Smedsrud.
Knut Smedsrud, utrykningspolitimester.
Foto: Politiet
Han støtter sin kollega fra Sør-Øst politidistrikt i at det er sjåførene av kjøretøyene som nå må reise seg.
– Først og fremst er det sjåførene som bestemmer. De er helt avgjørende. Hvis de kjører uten rusmidler, hvis de følger trafikkregler og fartsgrenser. Dette gjelder kanskje spesielt motorsyklister, som vi ser at vi har svært høye ulykker for i år.
I juni-juli i fjor ble fem motorsyklister drept i sommertrafikken, mens tallet i samme måneder i år er 17.
Smedsrud kan ikke forklare den store økningen i antall ofre for trafikkulykker.
– Noe vi vet skyldes mer trafikk. Dette er en samlet økning på om lag 20 prosent sammenlignet med de to foregående årene. Det er nok en del tilfeldigheter også.
Samtidig vet de at synlige politifolk på veiene virker avskrekkende. Derfor har kontrollene blitt styrket i sommer langs europeiske og spesielt riksveier.