Det er hovedveien mellom Oslo og Kristiansand en av de travleste motorveiene i landet.
Når køen blir lang nok kjører mange gjennom landsbyen Langangen, som ligger mellom Larvik og Porsgrunn.
Mona Aabi liker det ikke. Barna hennes har ikke lenger lov til å sykle til fotballbanen og svømmeplassen. Han føler seg ikke trygg på veien.
Han ser biler kjøre på fortauet og tar ikke hensyn. Noen kjører på rødt lys.
– Jeg lot være å gå tur med hunden min da det var som verst, da turte jeg ikke gå.
Føler seg ikke trygg
Marte Knocklegord, leder av bygdas veldedighet, sa de hadde anmeldt det til politiet, fylkeskommunen og Nye Veier AS, utbygger.
– Ingen hørte oss.
De 460 som bor her fikk både nytt fortau og lysstyring. Men det er ikke nok, sier Knocklegord.
Han sier at trekkraft ikke er bærekraftig på de verste dagene.
Regionrådet innrømmer at situasjonen ikke er optimal. Men de har ikke penger til å finne en bedre løsning på trafikkaoset.



Ser på GPS-snarveien
E18 har fire felt fra Oslo og sørover til Langangen. Det er kun to kjørefelt på broen. Da skal det veves og det blir kø. Lang linje.
PÅ DET RØDE KORTET. Vegvesen.no viser hvor mye E18-køen forsinker reisen.
Foto: Vegvesen.no / Skjermdump
Den er avbildet i rødt på nettsiden til det svenske vegverket. Ikke sjelden er forsinkelser på både 30 og 60 minutter.
Noen mennesker har ikke tid og tålmodighet til det. De ser på GPS-en at det går en vei gjennom bygda under brua.
Ideelt sett burde store kjøretøyer holdt seg på motorveien, sa Brian Lund, prosjektleder i fylkeskommunen.
VEEIIER. Vestfold og Telemark bydelsråd eier veien. Brian Lund jobber der som prosjektleder.
Foto: Peter Melsom / NRK
Han forstår at Langangens folk er skuffet. Det er imidlertid ingenting han kan gjøre med det.
– Her ble det ikke bevilget penger til dette, og løsningen ble laget etter våre regler.
Lund legger til at sjåfører bør stoppe og vente på hverandre i stedet for å kjøre på fortauet.
– Det er trangt her og det er ikke plass til to lastebiler, og da må man vente på at bilene skal passere.
FREDAGSKØER: Det blir sakte kø sør for E18 ved Langangen. Det er da flere velger gamleveien gjennom den lille bygda.
Foto: Atle Storemyr / Droneinfo.no
– Jeg håper det er verdt det
Nye Veier AS svarer til NRK at de bevisst har unngått arbeid som hindrer motorveitrafikken i sommer. Nå støpes broens pilarer litt lenger unna.
NYE VEIER. Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier AS.
Foto: Nye Weyer
– Dette er arbeid som ikke påvirker trafikkbildet i det hele tatt, skriver kommunikasjonsdirektør Christian Altman.
Men når sommerferien er over, er utviklingen i full gang. Det betyr flere køer.
Om tre år vil alt være mye bedre. Inntil da må beboerne leve med å være en omkjøringslandsby.
Jeg håper det er verdt det til slutt, sier Marthe Knocklegord.