Mange reisende har begynt å be om kompensasjon for fly forsinket eller kansellert på grunn av SAS-streiken.
Rundt 30 000 passasjerer ble berørt hver dag av pilotenes streik i 15 dager. Det er totalt nesten en halv million mennesker som er berørt. SAS kan foreløpig ikke kommentere hvor mange reisende som ber om refusjon.
– Det er for tidlig å snakke nå, sier kommunikasjonsdirektør Karin Nyman i SAS til det svenske nyhetsbyrået TT.
Ventetiden for å få refusjon vil variere, sa Nyman. Det avhenger blant annet av folks rett til erstatning. Passasjerer kan for eksempel ha krav på vanlig refusjon eller annen økonomisk kompensasjon.
“Alt som krever manuell behandling tar lengre tid,” forklarte Nyman.
Hvis et fly står i fare for å bli rammet av streik, bør du ikke avbestille reisen selv, råder Forbrukerrådet. Hvis du gjør det, vil du ikke ha krav på refusjon. Men hvis du venter til flyet er kansellert, vil du ha krav på refusjon. Hvis flyet blir kansellert eller forsinket i mer enn fem timer, har du tre valg: enten booke om så fort som mulig, booke om senere, eller få pengene tilbake for reisen.
I tillegg til refusjon eller ombooking har du rett til standard økonomisk refusjon.
Kilde: © NTB Scanpix / #NorwayToday / #NorwayTodayNews
Har du et nyhetstips til Norge i dag? Vi vil høre det. Ta kontakt info@norwaytoday.no: