DNBs kortbruksdata viser at nordmenns forbruksmønster har endret seg betydelig sammenlignet med under pandemien, skriver Dagens Næringsliv.
– Det er et tydelig skifte i handletrendene nå som vi ikke sitter like mye hjemme som under pandemien, sier Ine Oftedal, direktør for datatransformasjon i DNB.
Den største nedgangen i kortbruk hos nordmenn DNB er i den generelle kategorien hjem og hobby. Bransjer som møbler, elektronikk, sportsutstyr, leker og spill, hobbybutikker og interiør ligger her. Kortbruken innenfor denne kategorien er nesten 20 prosent redusert sammenlignet med sommeren 2020.
Sjeføkonom Marius Gonsholt Hove i Handelsbanken sier til DN at forbruket av tjenester har økt igjen siden pandemien.
– Under pandemien så vi en kraftig økning i forbruket av varer og en kraftig nedgang i forbruket av tjenester. Etter gjenåpningen har forbruket av tjenester naturlig nok økt igjen. Folk er på festivaler og restauranter og prioriterer uteliv, sier Hov.