Det vil ta SAS 24-48 timer å få alle tilbake i luften etter at streiken er over.
Mange nordmenn venter nå spent på om pilotene og SAS-ledelsen kan bli enige om en avtale som avslutter pilotstreiken i dag.
Noen av dem drar på ferie i utlandet eller i Norge. Og noen sitter nå i lenestoler i Sør-Europa og lurer på hvordan de skal komme seg hjem.
også lese
Ombudsmann. Jeg håper at partene vil være orientert mot løsningen i de nye forhandlingene
Gåter
SAS’ svar er at det vil ta 1-2 dager fra streiken er erklært avsluttet å få absolutt alle fly i luften og alle ruter tilbake i drift.
Flyene er nå stort sett parkert ved sine respektive baser i Skandinavia.
Hvis du for eksempel er i Málaga og flyr hjem igjen i morgen tidlig, vil det derfor være vanskelig for flyet å gå selv om streiken avsluttes i dag. Men går du først hjem på fredag, bør du være sikker, legg godt merke til at i dag er partene enige om alt.
– Selv om vi starter umiddelbart etter at streiken er over, vil det ta litt tid å få alle mannskapene og flyene på nettet vårt. Det er en gåte, sier norsk SAS-talsmann Tonje Sund.
også lese
Sjefpilot. – Det er ikke vi som er problemet
Nettsteder er deaktivert
SAS har satt opp en egen nettside som viser alle streikekansellerte avganger på dag-for-dag-basis.
Onsdag morgen gikk imidlertid disse sidene ned på SAS sine norske, svenske og danske nettsider. «504 – Gateway Timeout» var beskjeden den gang som møtte de som ville sjekke inn på flyet sitt.
SAS visste per onsdag morgen ikke hvorfor siden var nede for telling.
Deretter ca. innen en time var imidlertid nettsidene oppe igjen.
CityJet flyr mest
Før nettsiden gikk ned, rakk imidlertid Aftenposten / E24 å gjøre en rask opptelling av flyreiser til og fra Gardermoen onsdag.
Onsdag ble 65 av 100 fly fra Gardermoen kansellert. Men 35 flyvninger skal gjennomføres som vanlig. Nesten halvparten av dem drives av CityJet. Det er et annet selskap som leier ut både fly malt i SAS-farger og mannskaper i SAS-uniformer til SAS.
Irlands kontroversielle datterselskap SAS Connect er i dag ansvarlig for seks flyvninger både til og fra Gardermoen. De fleste av disse rutene går mellom Oslo og London.
Særlig de store melkerutene Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen ble rammet av den interne streiken. Mange daglige flyvninger mellom norske byer drives nesten utelukkende av streikende piloter.