What's Hot

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022

    Vårshopping i Nordsjøen Finansielt visum

    15. August 2022

    Denne kvaliteten på Haaland imponerte Guardiola mest – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

    12. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»Eksport»Sykkelhotellet kostet 5 millioner. Tre år senere er det tomt.
    Eksport

    Sykkelhotellet kostet 5 millioner. Tre år senere er det tomt.

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim15. July 2022No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    De færreste kjøper månedskort til innendørs sykkelparkering. Bane Nor er helt sikker på at flere vil bruke sykkelhotellet i fremtiden.

    I 2019 ble et nytt sykkelhotell klargjort ved Rosenholm stasjon langs Östfoldbanen. Utnyttelsen har vært gjennomgående lav. Foto: Christian Fredrik Borg

    Bane Nors oppfordring er klar. sett deg på sykkelen og reis miljøvennlig til toget.

    Syklistene var imidlertid fraværende i Rosenholm. I hvert fall på stasjonens eget sykkelhotell. Det ligger på grensen mellom Oslo og Nordre Follo kommuner.

    Det er to sykler på hotellet denne morgenen i juli. De resterende 150 plassene er ledige.

    Stine Strachan er kommunikasjonssjef i Bane Nor. Han forteller at målgruppen er de som har lang vei til stasjonen. Togselskapet prøver å få dem til å slutte å kjøre.

    Bane Nor har tusenvis Sykkelparkering ved 39 togstasjoner. Deres eneste sykkelhotell i Oslo er det minst brukte i hele Norge.

    Sykkelhotellet har en stor parkeringsplass som nær nabo. Det går buss til banen i sommer, men mange setter fortsatt igjen bilen på stasjonen. Foto: Christian Fredrik Borg

    Dyrt, men en god investering

    Ordningen er enkel. For 50 kroner per måned kan syklister åpne sykkelhotell på telefon. Da kan abonnenter parkere under tak.

    Maksimalt 19 personer betalte for sykkelparkering i Rosenholm. Dette tilsvarer 12 prosent av kapasiteten. Noen måneder var det bare fire betalende brukere.

    Men alle abonnenter sykler sjelden på samme dag til samme tid, ifølge Bane Nor. Dette gjør at sysselsettingen ofte er lavere.

    Ifølge VårtOslo kostet sykkelhotellet 5 millioner kroner i 2019. Bane Nor synes fortsatt det er en god investering.

    – Var det en feil å bygge den?

    – Nei. Det er ikke. Dette er langsiktig. Selv om den har vært lite brukt så langt, er den viktig for brukerne. Dette er noe som har pågått i mange, mange år. Vi forventer at bruken vil øke, svarer Strachan.

    Jeg håper ordet sprer seg

    Bane Nor sier de ikke vet hvorfor sykkelhotellet er underutnyttet. Og de vil ha tilbakemeldinger.

    – Bør det ikke gjøres mer for å finne årsaken når bruken har vært lav i tre år?

    – Det kan ta litt tid før folk endrer vanene sine, og det er ikke sånn at sykkelhotellet ikke blir brukt. I løpet av de to årene var det også mange corona, hjemmekontor og færre passasjerer i togene, svarer han.

    Derfor oppfordrer Bane Nor nå flere til å bruke sykkelhotellet.

    – Vi jobber hele tiden med hvordan vi kan gjøre sykkelparkering og bilparkering bedre slik at flere kommer seg på flere tog. Så vi har noen andre ideer som vi kommer tilbake til etter at vi har testet litt mer, bemerker Strachan.

    Kommunegrensen mellom Oslo og Nordre Folø (tidligere Opegård) følger Rosenholmvejen bru. Foto: Christian Fredrik Borg

    Nye sykkelhoteller kommer

    Oslo kommunes Bymiljøetat driver et sykkelhotell på Oslo Sentralstasjon. På grunn av ferien kan de ikke si hvor mye som blir brukt.

    De nye sykkelhotellene er nesten klare til bruk også på T-banestasjonene Rayen og Grude. De skal også forvaltes av kommunen.

    Bane Nor har på sin side ingen konkrete planer om nye sykkelhoteller i Oslo.

    – Vi er alltid åpne for alt som bidrar til at flere tar flere tog. Hvis det er en stasjon der vi ser at et sykkelhotell ville hjelpe, er vi åpne for å bygge det, sier Strachan.

    I anledning ferien har ikke Nordre Follo kommune hatt anledning til å kommentere hendelsen. Det er Opegård kommune, nå en del av Nordre Follo, som har betalt mest for sykkelhotellet, ifølge Bane Nor.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleEn drosjesjåfør ble truet med pistol i Bergen
    Next Article Christian Eriksen er klar for Manchester United.
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    Den danske journalisten innrømmet at han ledet et nettverk av barnemishandlere

    10. August 2022

    Oppdater UKCA-markeringsovergangen

    2. August 2022

    Tidligere sjef i Statoil Helge Lund tjente 705 millioner kroner i 2021

    1. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022

    Vårshopping i Nordsjøen Finansielt visum

    15. August 2022

    Denne kvaliteten på Haaland imponerte Guardiola mest – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

    12. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.