Dette er et diskusjonsinnlegg. Innholdet uttrykker forfatterens mening og holdning.
«Enig og tro til Dover faller», den såkalte Eidswall-eden fra 1814. I norsk politikk og kultur har disse ordene gått igjen som slagord for nasjonalpatriotisme, selvstendighet, samhold og demokrati.
Endringer
Den siste tidens utfordringer med skyhøye råvarepriser og energikostnader har fått regjeringen til å signalisere en innstramming i investeringene i transportsektoren, med prosjekter på ‘ønskelista’ på grunn av transportavkjørsler. plan 2022-2033 – Noe som igjen førte til at flere og flere politikere nå stikker fingeren i jorda og forstår at vi ikke er verdens finger.
Dagens behov
Dersom næringer langs kysten kan utvikle seg bærekraftig og fornuftig, bør følgende veistrekninger oppgraderes så raskt som mulig:
– Hovedpulsen for regionen. Eksportveien E136 Ålesund sentrum–Dombås/Dovre. Korridor nummer 6 i vårt riksvegnett.
– Sunnmøres hovedåre – E39 på strekningen Solevågseidet–Breivika, inkludert Veibustkrysset.
Nasjonale fremtidsmål
De aller fleste partier på Stortinget har forstått og akseptert at Norges bidrag til en bærekraftig utvikling blant annet ligger i produksjon av mat fra havet, i stor skala. Som landets største fiskeeksportør er effektive transportsystemer avgjørende. Hovedsakelig på senterlinjer fra kysten og nord til sør i retning hovedpulsåren, med E6 Kirkenes–Oslo som fellesnevner/ryggrad her.
Sunnmøre på rett vei (SPV) har bedt ALLE transportbeslutningstakere om å prioritere utbygging av veier inn/ut av fylket samt mellom fjordkryssinger før de selv bygger fjordkryssinger. Bare etterslepet på eksisterende veinett i Mør og Romsdal overstiger 9 milliarder kroner.
Verdiskapende og eksporterende fylke M&R
Som det fremgår av Romsdal regionråds framlegg til NTP, skrevet på oppdrag fra Sunmore regionråd og NHO i M&R, er M&R en viktig eksportregion innen mange sektorer som mat/industri/fiskeri/møbler/marin/teknologi/olje og gass. . NTP (Nasjonal transportplan) omhandler alle transportformer i disse områdene. Hovedformålet med SPV er veitransport og hovedåret for denne eksporten er E136.
The Missing Link på E136
– Helt klart fra Ålesund havn til Tresfjordbrua. – Politikere og veimyndigheter har de siste 10 årene helt glemt ønsket om å planlegge E39 i ring. Det er ingen klare planer for E136 i Skorgedalen. – Ikke lenger enn havnen i Ålesund, som er start- og endepunkt for E136, eller korridor nr. 6 til kysten, som det heter i riksveinettet.
FELLES MÅL – til Dovre faller
Vi er nå glade for å kunne rapportere at alle de viktige politikerne i regionen, ja noen aviser og medier, stiller opp og heier på Nye Weirs signaler. – Det er mulig at man innen 2024 vil være mulig å «starte» utbedringene på Eksportveien E136.
De 3 milliardene som Nye Veier har som innledende ramme er en «startinvestering». – Skal E136 bli en fullverdig, sikker og effektiv eksportvei for hele regionen, trengs det betydelig mer midler. Videre trenger Søre Sunnmøre bedre adkomst til E6 RV15 via Strynefjellet.
Nye Veier er ansvarlig fra Tresfjordbrua til Dombås i Dover. Resten er SVV-regionens ansvar. Her ligger også fremtidens utfordringer. SVV har ikke plan B dersom større prosjekter faller ut av NTP.
Du må få lov til å håpe og tro
– At fylkespolitikerne nå innser at E136 er «hovedfartsåre» for all trafikk inn/ut av fylket og at det bør prioriteres fra Ålesund Havn til Dombås mye mer utbedringer og midler enn disse. har blitt tilbudt så langt. – Enig og tro, om ikke før Dover faller, så i alle fall til Eksportveien fra Ålesund til Dover er ferdig.
window.fbAsyncInit = function() {
FB.init({version: 'v3.3',appId: '1745849635637783', status: false, cookie: true, xfbml: false});
FB.Event.subscribe('comment.create', jfbc.social.facebook.comment.create);
FB.Event.subscribe('comment.remove', jfbc.social.facebook.comment.remove);
jfbc.social.googleAnalytics.trackFacebook();
};
(function(d, s, id){
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) {return;}
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = "https://connect.facebook.net/nb_NO/sdk.js";
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));