(Elbil24). Det registreres rekordmange elbiler hver dag, men tallet kan bli mye høyere dersom bilprodusentene klarer å levere nok biler.
Vanskeligheter i markedet for halvledere og andre kritiske komponenter, for ikke å snakke om epidemier og krig, påvirker hele industrien.
Bestiller du ny bil gjennom offisielle importører er det derfor ikke uvanlig at ventetiden blir veldig lang. I verste fall må du vente opptil ett år før du får den nye bilen.

Nå må du vente opptil ett år. sjekk ventetiden for 76 elbilmodeller
Kraftig økning i bruktimporten
Dette får mange til å vurdere et alternativt alternativ, spesielt uavhengige forhandlere. For du kan finne biler i Europa, og den siste tiden har importen av nesten nye elbiler økt dramatisk, skriver Bilbransje24.
OFV-data viser at det så langt i år har vært importert 2.657 elbiler brukt fra utlandet, en økning på 50 prosent fra samme periode i fjor. Bare i mars ble det registrert 1.336 brukte importerte elbiler, som er det nest høyeste tallet noensinne på en enkelt måned. Og nesten hele veksten kom i 6 til 12 måneder gamle kjøretøy.
Årsaken kan være knyttet til det såkalte «dobbelttilskuddet». Flere EU-land gir økonomiske insentiver for folk til å velge elektriske kjøretøy, og krever da ofte at bilene skal være registrert i seks måneder i hjemlandet før de selges til utlandet, skriver nettstedet.

NÅ: 20 elbiler med svært kort leveringstid
Årets mest populære bruktimport
Den mest populære på bruktimportmarkedet er Kia e-Niro. I inneværende år ble det registrert 443 bruktimporterte biler av modellen, nesten like mange som i Norge i samme periode. Det samme gjelder nummer to på listen, Hyundai Kona (426).
Annonsørinnhold

Elsykler 2022: Her er årets modeller
Skoda Enyaq ligger på tredjeplass med 278 biler. Dette er en av bilene som for tiden har lengst ventetid. Ifølge Skoda er det solgt 115.000 biler av modellen så langt i mars, men kun 50.000 er levert til kundene.
Nissan Leaf over
Ifølge Elbilstatistikk.no utgjør brukte/parallellimporterte kjøretøy 12,24 prosent av det totale antallet elbiler registrert i Norge (63 757 eksempler). Den mest importerte bilen parallelt er Nissan Leaf (20.807 eksempler), etterfulgt av Kia Soul (14.160 eksempler). Sistnevnte har en andel på 60,25 prosent av parallellimporten.
Elbil24 skrev tidligere om denne parallellimporten av biler og hva den betyr for kjøperen. Det er faktisk noen fallgruver å se opp for. I dette tilfellet kan du lese mer.