What's Hot

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»import»Handelskrisen begrenser importen og driver opp prisene
    import

    Handelskrisen begrenser importen og driver opp prisene

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim27. October 2021No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Transportutfordringer, mangel på råvarer, strømbrudd og covid-19 er alle utfordringer som i dag begrenser global handel og import av varer til Norge.

    Importutfordringene vil vedvare

    Da COVID-19 rammet det globale samfunnet våren 2020, ble det snart klart at endringer i produksjon og handel var i horisonten. Men få spådde at den største utfordringen ville være økt etterspørsel kombinert med mangel på tilbud.

    Utstyrsleverandør Wee.no importerer og selger bygg-, industri- og landbruksutstyr og omsetter for rundt 200 millioner kroner årlig. De fleste av de 2000 produktene i serien er importert fra Kina. Daglig leder og eier av Wee.no, Run Wee, har måttet håndtere produksjons- og importutfordringer hver dag det siste året og har god forståelse for det kinesiske markedet.

    Produksjons- og leveringsproblemer i Asia fortsetter. (Illustrasjonsfoto: Wee Gruppen)

    – Dette er en kommersiell krise, begynnelsen som vi dessverre bare har sett. Fra å være en ren logistisk utfordring har situasjonen endret seg til å håndtere flere faktorer. Vi har nok en lang vei å gå til 2023 før vareforsyningen i Norge er avgjort, sier Wee.

    – Tidlige utfordringer, som mangel på fraktcontainere og arbeidskraft til produksjon, ser ut til å være løst i Kina. Faktisk har myndighetene startet byggingen av 400.000 containere for å møte skipsutfordringene. Det handler nå mer om rasjonering av elektrisitet i landet, noe som begrenser produksjonen av biler og utstyr betydelig.

    – Det meldes også om mangel på råvarer eller kraftig prisoppgang, som gir en kjedereaksjon som fører til mangel på helt nødvendige komponenter i en rekke bransjer. Fraværet av halvledere for bilproduksjon er et av de beste eksemplene, sier Run Wei.

    Større etterspørsel

    I Vesten har COVID-pandemien ført til høyere etterspørsel og rekordhandel, i motsetning til forventningene til mange produserende land. Lasteskip står nå i kø utenfor grensene til både USA og en rekke europeiske land, og venter på å losse varene sine.

    Forsyningskjeden er fortsatt et hinder, sier Rune.

    – De fleste norske importører får varene sine minst seks måneder senere enn normalt, noe som gjør at mange bedrifter må binde mye kapital. Samtidig mottas ikke sesongvarer til rett tid. Det hjelper ikke å levere klippere i mars eller julevarer i januar, sier Roone.

    – I tillegg fører krisen til prisøkning i hele kjeden. En container hvis transport kostet 50.000 i juli koster 160.000 kroner i dag. Det er absolutt nødvendig å si at varene blir dyrere i Norge, noe som også kan skape inflasjonspress, mener Run U.

    – Det er ikke klart at varene blir dyrere i Norge, tror Run Vi. (Foto: Wee Gruppen)

    Et av få lyspunkter for norske importører er en stadig sterkere religion. Men nøkkelen til overlevelse i dagens marked har mer med effektiv drift og nøye planlegging å gjøre, mener Roon.

    – Nå tenker vi annerledes når det gjelder logistikk og lager. For å kunne tilby nok utstyr til rett tid, har vi måttet bestille mye tidligere enn vanlig. Samtidig øker vi varelageret betydelig og prioriterer våre bestselgende produkter. For alle som ikke har kapasitet eller økonomiske muskler til det, vil det bli veldig vanskelig i fremtiden, sier Run Wei.

    – Når varer blir dyrere, blir innkjøpspris en stadig viktigere faktor for både bedrifter og privatpersoner. Dette er noe vi allerede merker i markedet, avslutter Wee.no Daglig leder og eier Run Wee.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleFrykt for en drivhusavgift vil øke importen
    Next Article Mangel på norsk ribbe – importvarsel
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.