What's Hot

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022

    Denne kvaliteten på Haaland imponerte Guardiola mest – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

    12. August 2022

    Ting kan endre seg raskt

    11. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»import»En av maskinene er helt ute i år
    import

    En av maskinene er helt ute i år

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim25. March 2021No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    I fjor tok elbilene en vending på det norske markedet. For første gang sto de for mer enn 50 prosent av det totale salget. Det forventes ytterligere vekst i år.

    Samtidig ser vi at importen av brukte elbiler har økt dramatisk i år.

    Fra nyttår til midten av mars økte importen av brukte elbiler til Norge med 72 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

    De fleste av disse bilene er faktisk ikke bruktbiler. Av de 1417 brukte importerte elbilene var 403 (28,4 prosent) nesten helt nye kjøretøy, 0-6 måneder gamle.

    Lange forsinkelser

    Mer enn 30 prosent av brukte importerte elbiler var mellom 7 og 12 måneder gamle, mens nesten 30 prosent var mellom ett og to år, ifølge OFV-statistikken (Offisiell veitrafikkinformasjon).

    Sammenlignet med i fjor har situasjonen endret seg når det gjelder salg av nye brukte elbiler importert til Norge. Totalt var kun 255 (4,7 prosent) av de 5.417 brukte elbilene som ble importert i fjor 0-6 måneder gamle.

    En ting som kan forklare økningen i sekundærimport av nye elbiler er at tilbudstakten på splitter nye elbiler er testet både i Norge og i andre land. Blant annet har vanskeligheter med å skaffe nok batterier og andre komponenter ført til alvorlige forsinkelser i leveringen av en rekke nye biler.

    Koronaviruset har også skapt problemer for bruktimport

    Nye Ford Mustang Mach-E er blant bilene som har blitt forsinket til Norge.

    Nye Ford Mustang Mach-E er blant bilene som har blitt forsinket til Norge.

    Mange står i kø

    – For mange vil det nok være fristende å kjøpe en nesten «ny» elbil som knapt har vært på veien, fremfor en splitter ny elbil, hvis det er mye penger til overs. Spesielt hvis ventetiden på nytt elbil er lang, sier OFV-direktør Oyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.

    Det er stor interesse og etterspørsel etter nye elbiler i Norge, og mange kunder står i kø for å kjøpe nye biler. En rekke nye merker og modeller er i ferd med å komme på markedet, men for mange tar bilen tid å levere. Denne situasjonen kan bidra til å forklare OFV-tallene.

    Du bør sjekke noen brukte biler mer nøye

    Redd for strøm i nye bruktbiler

    Dette er noe deler av norsk bilbransje har uttrykt bekymring for, da man mener at bruktimport av «nye» elbiler kan påvirke norsk nybilsalg i stor skala.

    Solberg Thorsen kan forstå at importørene frykter at store volumer av nesten nye elbiler vil strømme inn i det norske markedet. Han påpeker at selv om bruktimporten av nye elbiler er relativt liten sammenlignet med det totale salget av nye biler, er økningen i bruktimporten tydelig og tydelig.

    – Vil prisøkningen fortsette?Vi må vente. Men for mange importører og forhandlere av nye elbiler vil det trolig bli sett på som en potensiell trussel mot eget salg, sier Solberg Thorsen.

    Hyundai Kona er bilen som leder Norges 'brukte' elbilimport i år.

    Hyundai Kona er bilen som leder Norges ‘brukte’ elbilimport i år.

    Kommer snart til Norge

    Enkelte europeiske land, inkludert Tyskland og Frankrike, har økt støtten til kjøp av elbiler betydelig. Og dersom det er kort stengetid på kjøp i disse landene, kan det bety at mange av de «nye» bilene eksporteres etter bare et halvt år, for eksempel Norge.

    Fra 1. januar til 14. mars ble det solgt og registrert 26.290 nye personbiler i Norge. Litt over halvparten av disse, 13 407 eller 51 prosent, var elektriske kjøretøy.

    LES MER. Den nye regelen har gjort det billigere å importere mange biler

    Slik ser bruktimporten av elbiler ut i år.  Tabell fra OFV.

    Slik ser bruktimporten av elbiler ut i år. Tabell fra OFV.

    Video. Her er siste nytt om Norges elbilfront

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleHome Office har gjort meg til en shopaholic
    Next Article Oslo, shopping |: Bystyret åpnet Oslo
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022

    Denne kvaliteten på Haaland imponerte Guardiola mest – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

    12. August 2022

    Ting kan endre seg raskt

    11. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    Norsk industri og industrienergi er uenige. 1422 ansatte er i streik. NRK Vestland

    15. August 2022

    Denne kvaliteten på Haaland imponerte Guardiola mest – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

    12. August 2022

    Ting kan endre seg raskt

    11. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.