I fjor tok elbilene en vending på det norske markedet. For første gang sto de for mer enn 50 prosent av det totale salget. Det forventes ytterligere vekst i år.
Samtidig ser vi at importen av brukte elbiler har økt dramatisk i år.
Fra nyttår til midten av mars økte importen av brukte elbiler til Norge med 72 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
De fleste av disse bilene er faktisk ikke bruktbiler. Av de 1417 brukte importerte elbilene var 403 (28,4 prosent) nesten helt nye kjøretøy, 0-6 måneder gamle.
Lange forsinkelser
Mer enn 30 prosent av brukte importerte elbiler var mellom 7 og 12 måneder gamle, mens nesten 30 prosent var mellom ett og to år, ifølge OFV-statistikken (Offisiell veitrafikkinformasjon).
Sammenlignet med i fjor har situasjonen endret seg når det gjelder salg av nye brukte elbiler importert til Norge. Totalt var kun 255 (4,7 prosent) av de 5.417 brukte elbilene som ble importert i fjor 0-6 måneder gamle.
En ting som kan forklare økningen i sekundærimport av nye elbiler er at tilbudstakten på splitter nye elbiler er testet både i Norge og i andre land. Blant annet har vanskeligheter med å skaffe nok batterier og andre komponenter ført til alvorlige forsinkelser i leveringen av en rekke nye biler.
Koronaviruset har også skapt problemer for bruktimport
Nye Ford Mustang Mach-E er blant bilene som har blitt forsinket til Norge.
Mange står i kø
– For mange vil det nok være fristende å kjøpe en nesten «ny» elbil som knapt har vært på veien, fremfor en splitter ny elbil, hvis det er mye penger til overs. Spesielt hvis ventetiden på nytt elbil er lang, sier OFV-direktør Oyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.
Det er stor interesse og etterspørsel etter nye elbiler i Norge, og mange kunder står i kø for å kjøpe nye biler. En rekke nye merker og modeller er i ferd med å komme på markedet, men for mange tar bilen tid å levere. Denne situasjonen kan bidra til å forklare OFV-tallene.
Du bør sjekke noen brukte biler mer nøye
Redd for strøm i nye bruktbiler
Dette er noe deler av norsk bilbransje har uttrykt bekymring for, da man mener at bruktimport av «nye» elbiler kan påvirke norsk nybilsalg i stor skala.
Solberg Thorsen kan forstå at importørene frykter at store volumer av nesten nye elbiler vil strømme inn i det norske markedet. Han påpeker at selv om bruktimporten av nye elbiler er relativt liten sammenlignet med det totale salget av nye biler, er økningen i bruktimporten tydelig og tydelig.
– Vil prisøkningen fortsette?Vi må vente. Men for mange importører og forhandlere av nye elbiler vil det trolig bli sett på som en potensiell trussel mot eget salg, sier Solberg Thorsen.
Hyundai Kona er bilen som leder Norges ‘brukte’ elbilimport i år.
Kommer snart til Norge
Enkelte europeiske land, inkludert Tyskland og Frankrike, har økt støtten til kjøp av elbiler betydelig. Og dersom det er kort stengetid på kjøp i disse landene, kan det bety at mange av de «nye» bilene eksporteres etter bare et halvt år, for eksempel Norge.
Fra 1. januar til 14. mars ble det solgt og registrert 26.290 nye personbiler i Norge. Litt over halvparten av disse, 13 407 eller 51 prosent, var elektriske kjøretøy.
LES MER. Den nye regelen har gjort det billigere å importere mange biler
Slik ser bruktimporten av elbiler ut i år. Tabell fra OFV.
Video. Her er siste nytt om Norges elbilfront