What's Hot

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Facebook Twitter Instagram
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • Disclaimer
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Personvern
    Grensenytt
    Subscribe
    • Hjem
    • Eksport
    • Import
    • Shopping
    Grensenytt
    Home»import»Europeisk import vil øke på norskekysten
    import

    Europeisk import vil øke på norskekysten

    Kjetil AasheimBy Kjetil Aasheim26. November 2020No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Dagligvaregiganten Coop Norge vil øke europeisk import langs norskekysten.

    Overgangen fra landtransport til sjøfrakt har vært tilnærmet sømløs for Coop Norge.

    – Vi har som mål å øke lasten vi tar til sjøs til norskekysten, sier transportsjef Robert Radford.

    Han understreker at Coop er sterkt opptatt av miljø og bærekraft, og er derfor veldig glad i å flytte lastestrømmene fra Europa til sjøtransport.

    Dagligvaregiganten er ett av flere store selskaper som har lagt om importstrømmene til den ukentlige sjøruten mellom Midt-Norge og Rotterdam, som startet i slutten av august.

    Smyril Line Cargo tilbyr et konkurransedyktig transporttilbud for landtransport.

    Smyril Line Cargo tilbyr et konkurransedyktig transporttilbud for landtransport.

    – Transport med Smyril Line Cargo fungerte veldig bra. Vi har vært med siden dag én, og i løpet av få uker har vi nådd nesten tosifret antall traller per levering, sier Redford.

    Coop har gjort noen justeringer i sin dype ruteplan for å imøtekomme ruteoppsettet. For å tilby en fleksibel løsning, valgte selskapet “Thermo-Transit” for å organisere transporten.

    – Gjennom vår transportpartner har vi knapt merket en overgang fra ordinær motortransport. Vi tar det som et godt tegn. Trekantsamarbeidet mellom COOP Norge, Thermo-Transit og Smyril Line Cargo har fungert utmerket, sier Robert Redford.

    En del av lakseruten

    Skiftet fra lastebil- til sjøtransport ble muliggjort av Shortsea-prosjektet i regi av Coast Harbour Alliance. Programmet ble implementert for å matche de store aktørene som matcher logistikkbehovene, men som ennå ikke opplever sjøtransport konkurransedyktig.

    Sørseilasen inkluderer lakseeksport fra store aktører som Lerøy Seafood, mens seiler nordover frakter skipet last fra Bama og Koop Norway, som skal ut til norske butikker langs kysten vår og så langt som til Midt-Norge. Resultatene av dette prosjektet bidrar allerede til en betydelig reduksjon i antall tilhengere på norske veier.

    Tidligere i høst uttalte Espen Andersen, logistikksjef i Lerøy Seafood, at sjøtransporttilbudet fra Smyril Line Cargo med stabilitet, leveringstid, kvalitet og pris er konkurransedyktig med landtransport.

    Logistikksjef Espen Andersen i Lerøy Seafood ønsker å importere langs norskekysten.

    Logistikksjef Espen Andersen i Lerøy Seafood ønsker å importere langs norskekysten.
    Per Dagfin Walden

    Fascinerende

    – De positive tilbakemeldingene fra store norske importører som Coop Norge og lakseeksportører gjennom programmet beviser at vi er på rett vei. Vi tror flere vil få øynene opp for sjøtransport nå som disse aktørene har vist at den er konkurransedyktig. Sporstøtte er også avgjørende for linjens videreføring, sa Anne Irene Holm Rice, prosjektleder for Coast Harbor Alliance, som sammen med produkteiere initierte Shortsea-prosjektet i 2019.

    Prosjektleder i Coast Harbour Alliance Ann Irene Holm Rise ønsker å introdusere langs norskekysten.bildetekst

    Prosjektleder i Coast Harbour Alliance Ann Irene Holm Rise ønsker å introdusere langs norskekysten.bildetekst

    – Coop Norge har som mål å øke lasten vi tar sjøveien langs norskekysten. Shipping gjør det bra med Smyril Line Cargo og jeg tror Shortsea-prosjektet er viktig for å bidra til å få varer av veien og ut i sjøen, sier importsjef Robert Radford.

    Den nyetablerte sjømatruten fra Midt-Norge til fastlandet har vakt oppsikt og interesse også blant store internasjonale rederier. Roar Melum, regiondirektør i Norges Lastebileierforbund (NLF), vet hvorfor.

    Passer inn i verdikjeden

    Etter bare én måned beviste lakseruten at norsk lastebilnæring sammen med rederiet tilbyr en transportform som også passer verdikjeden til sjømatnæringen og fersk laks, sier Mehlum.

    Han var en av drivkreftene bak den lengste transporten fra vei til sjø. Dette fordi disse transportene i hovedsak utføres av utenlandske selskaper som kan konkurrere på det norske hjemmemarkedet under de eksisterende kabotasjereglene.

    NLF regiondirektør Roar Mellum ønsker å importere langs norskekysten.

    NLF regiondirektør Roar Mellum ønsker å importere langs norskekysten.

    – Nettopp av denne grunn er det ekstremt tilfredsstillende å se at den nye ruten er så tydelig at lokale transportselskaper gir sjøtransport den konkurransekraften den trenger, og har skapt en ny dør-til-dør godstransport som er både pålitelig og enkel. å bruke. , sier Melum.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleFlott guide – reisetips!
    Next Article USA forbyr bomullsimport fra Xinjiang
    Kjetil Aasheim

    Related Posts

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Strøm, kraftpris |: Den dyreste strømmen i historien for andre dag på rad

    16. August 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Subscribe to Updates

    Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

    Advertisement
    Demo

    Her får du alle retningslinjer for informasjonsinnhold, regler og forskrifter om handel Shopping import og eksport.

    Facebook Twitter Instagram Pinterest YouTube
    Top Insights

    Coca-Cola Russland-krigen. Som det ville vesten

    17. August 2022

    – All ledelse må gå av – NRK Sørlandet – Lokalnyheter, TV og radio

    17. August 2022

    Den nye E39-strekningen i Sør-Norge åpner i november

    16. August 2022
    Get Informed

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.