I første halvår har importen av ost økt dramatisk, forteller Tine i videoen som er lagt ut på medlemssidene deres.
Importert ost står nå for 16,5 prosent av salget i Norge. I et normalt år øker også grensehandelen, men koronaviruspandemien gjør at virkningen reduseres betydelig.
– Den vanlige importen av ost økte med 9 prosent i første halvår. Vi krever det. Det er mye melk i én kilo ost, sier Helle Huzbi, Tines leder for politikk og samfunnskontakt, i videoen.
Legger du erstatningsost på toppen, går norske melkebønder glipp av å produsere 135 millioner liter melk.
– Det er litt skummelt at importen av ost øker. Omtrent 16 prosent av osteforbruket vårt er importert. Det betyr at vi må jobbe hardt for å gjøre norsk melk konkurransedyktig med importert melk, sier Liz Sandsbraten, som også er Tines leder for politikk og samfunnskontakt.
Av importostene er det ferskost, fetaost og spesialoster som har størst vekst, med henholdsvis 19 prosent, 16 prosent og 10 prosent.
Malt ost økte fra 801 til 854 tonn. Dette er en økning på syv prosent.
Importen av harde og halvharde oster vokser også betydelig. Fra 970 til 1024 tonn er dette en økning på seks prosent.
– Det er også krevende. Dette er oster som direkte konkurrerer med vårt Norge, Gouda osv., sier Husebi.