Testen utviklet av forskere i Bergen er basert på diagnostiske kriterier for andre former for avhengighet, skriver Universitetet i Bergen på sine nettsider.
Nederst i saken finner du testen.
– Moderne teknologi gjør shopping ekstremt tilgjengelig og enkelt, med potensial til å sende problemhandel til himmels, spesielt i kombinasjon med sosiokulturelle faktorer som sosiale medier, kredittkort og kynisk markedsføring, sier en forsker og klinisk psykolog ved Universitetet i Bergen. UiB). ), Cecilie Schou Andreassen, på UiBs nettsider.
Unge mennesker og kvinner er de mest sårbare
Resultater av forskningsprosjektet Avhengighet av shopping ved UiB ble nylig publisert i et kjent internasjonalt psykologitidsskrift. Artikkelen, som Andreasen er førsteforfatter av, er skrevet sammen med amerikanske og engelske forskere fra Stanford University, UCLA og Nottingham Trent University.
Forskning viser at kvinner og yngre mennesker er mer sårbare for å utvikle shoppingavhengighet enn eldre og menn. Ifølge Andreasen starter det vanligvis i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene og ser ut til å avta med alderen.
Personlighet bestemmer
Han sier at slike personlighetstrekk som ekstroversjon og nevrotisisme gjør folk mer sårbare for shoppingavhengighet, skriver UiB-nettstedet.
Ekstrovert fordi de liker å handle for å øke sin sosiale status og uttrykke individualitet, nevrotisk å flykte fra negative følelser.
Mennesker som er pliktoppfyllende, empatiske og liker ny og intellektuell stimulering har mindre sannsynlighet for å utvikle shoppingavhengighet, fant studien.